Pleteme skřítka

Protože jsou teď zrovna zavřené školy, tak se s dětmi učím doma. Ne že bych z toho byla zrovna nadšená. Dětem škola chybí a mě ještě víc než jim. Situace je ale jaká je a nám nezbývá, než hledat způsoby jak to společně zvládnout. A tak vás zvu na malou ukázku domácího vzdělávání prvňáčka v době uzavření škol. Pojďte nahlédnout, jak se plete skřítek. Tedy abych byla přesná, skřítek se neplete. Náš prvňáček se učí plést. A bude to skřítek. Tedy to, co uplete, bude skřítek.

Náš prvňáček je sedmiletý kluk. A už slyším ty otázky… 

A není pletení jen pro holky? To opravdu pletou i kluci?

Jasně že pletou i kluci. Pletení totiž výborně pomáhá zlepšovat jemnou motoriku a koordinaci pohybů. A to by přece nebylo fér, kdyby tu šikovnost získaly jen holčičky a kluci by zůstali na celý život tak trochu nemotorní a neohrabaní 🙂

A jak se tedy plete takový skřítek? Dítko dostává do levé ruky jehlici, na které je již první řada na 15 očí. Do pravé ruky dostává jehlici, na které je upletené první oko řady. Pravá jehlice je vodníček, který proleze do rybníčka (oko na levé jehlici), chytne tam žabičku (protáhne vlnu okem na levé jehlici) a utíká s ní pryč (stahuje upletené oko z levé jehlice na pravou). A znovu. Vodníček vleze do jezírka, chytne žabičku a utíka s ní pryč. A to vodníček opakuje ještě dvanáctkrát, až k poslednímu jezírku. Poslední oko již dítko neplete, jen přehodí vlnu dopředu a pak oko z levé jehlice přendá na pravou. 

Po dopletení řady počítáme, jestli vodníček ulovil všechny žabičky a žádná mu neutekla. Někdy je vodníček příliš přičinlivý a má dokonce žabiček víc. Pokud nějaká žabička přebývá nebo chybí, tak hledáme kde ji chytit nebo vypustit.

Pokud vodníček správně pochytal všech 15 žabiček, pokračujeme na další řadu. Tento postup opakujeme tak dlouho, až dítko uplete čtverec. Poslední řadu plete dospělák a po zakončení nechá na konci delší kousek vlny (ten se nám bude hodit za chvilku).

A jak se vlastně pozná, že máme čtverec? Jak má dlouhé strany? Podíváme se společně, jak se to dá přehnout a co se z něj dá vytvořit. Trojúhelník. A jak má dlouhé strany? Obdélník. A ten má jak dlouhé strany?

Potom už si čtverec přehneme napůl a nahoře, nakratší straně ho sešijemeNa sešití použijeme vlnu, kterou jsme si nechali delší po zakončení poslední řady. 

Po sešití kratší strany zbývající vlnu ustřihneme a necháme navlečenou v jehle. Odměříme si přibližně střed delší strany čtverce a tam čtverec napříč prošijeme zbylou vlnou z jedné strany na druhou, tak aby se vlna dala použít ke stažení.  Na každé straně necháme asi 5 cm vlny. Tím jsme si připravili tkaničku, na uvázání kapucky. Za chvíli skřítkovi uvážeme kapucku pod krkem hezky na mašličku. Ale nejprve si připravíme ovčí rouno na vycpání.

Vezmeme chomáček ovčího rouna, pěkně uhladíme vlákna a v půli přehneme. Znovu uhladíme vlákna a opět vpůli přehneme. Vzniklý chomáček vložíme do upleteného kabátku, do té delší otevřené strany. Tím skřítka vycpeme a vytvoříme mu základ pro hlavičku. Ta se nachází pod tou krátkou sešitou stranou a do ní vlnu umístíme právě tím ohybem. A máme hlavičku. A teď už jen stáhnout v místě „krčku“ připravenou vlnou. Uvážeme na mašličku a hotovo.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.